Język / Language :
Społeczność:
    

O nas    Aktualności    Wystawy    Edukacja    Wydarzenia    Kontakt
Lodołamacze. – ocalić od zapomnienia. Ludzie, statki, romantyzm

Data publikacji: 19.05.2011, 11:37 / data wydarzenia: 17.01.2008

Autor zdjęć inż. Cezary Jakubowski (ur. 30.08.1914 r. zm. 07.12.1992) związany był zawodowo z administracją dróg wodnych Dolnej Wisły od 1.08.1945 roku do 31.08.1982 roku. Pod koniec lat 50-tych XX wieku na stanowisku Zastępcy Dyrektora d/s Technicznych Rejonu Dróg Wodnych w Tczewie wraz z inż. Bernardem Antonim Klawińskim nadzorował, w ówczesnej Gdyńskiej Stoczni Remontowej (obecnie Stocznia Nauta), budowę pierwszych w historii polskiego przemysłu okrętowego lodołamaczy z napędem spalinowym.
Według relacji podwładnych podczas pracy nie rozstawał się z aparatem fotograficznym, którym dokumentował bieżące prace przedsiębiorstwa. Na kliszach formatu 6x6 utrwalił m.in. statki i inny tabor wodny wykorzystywany podczas prac hydrotechnicznych.

Najbardziej spektakularnym motywem jego zdjęć była walka lodołamaczy o drożność nurtu rzeki poprzez kruszenie i likwidację zatorów lodowych. Zarejestrowane na zdjęciach lodołamacze i inne jednostki z napędem parowym bezpowrotnie zniknęły z krajobrazu Dolnej Wisły na przełomie lat 70 i 80-tych XX wieku. Na Pomorzu nie pozostało po nich żadne materialne świadectwo w postaci zachowanej oryginalnej jednostki pływającej. Zdjęcia Cezarego Jakubowskiego pozwalają ocalić od zapomnienia statki i ludzi, którzy na nich pływali.

Najstarsze z nich wykonano około 1958 roku, są to dwa zdjęcia wykonane z pokładu lodołamacza Kuna. Na jednym z nich, na tle sterówki, stoi Jan Sajdowski mechanik lodołamacza. Na drugim widać Jaguara – pierwszy polski lodołamacz zbudowany w 1929 roku w Stoczni Gdańskiej jako Gabriel Narutowicz.


Na zdjęciach, oprócz akcji lodołamania, uwieczniono prace związane z zabezpieczaniem przed erozją brzegów oraz regulacją ujścia przekopu Wisły. Ten, być może mniej efektowny, temat zdjęć posiada również trudną do przecenienia wartość historyczną. Większość widocznego na nich taboru wodnego już nie istnieje. Na fotografiach widać pracę ludzi przy budowie tamy podłużnej poprzez topienie materacy z faszynady oraz prace przy brukowaniu
i umacnianiu brzegów Wisły.
Galeria zdjęć

Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Fabryka Sztuk
Czytaj więcej
Ciekawe wydarzenia
Aktualności
Poznaj historię i kulturę Słowińców, ludności stanowiącej w XIX wieku „ostatki Słowian na połu...
Aktualności
W arkadach Parku im. Mikołaja Kopernika można zapoznać się z historią i sylwetkami Józefa Piłsudskie...
Aktualności
Zapraszamy na wystawę „Organizacje niepodległościowe w powiecie tczewskim 1945-1952”. Pl...
nagroda główna w I kategorii
Aktualności
Znamy wyniki konkursu plastycznego "Kiedyś w Tczewie, na Dworcowej". Przewodniczącym jury by...
  
Fabryka Sztuk © 2007 - 2019
Projekt dofinansowany ze środków UE ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006